Dette er den anbefalte behandlingen for deg med nakkesmerte

Dette er den anbefalte behandlingen fordeg med nakkesmerte

Hva gjør du når nakken slår seg vrang?

Nakkesmerte kan variere i intensitet og varighet. Noen har gjentagende eller langvarig smerte mens andre kan oppleve dette for første gang. Det er forventet at opp mot 80%av befolkningen vil oppleve smerter i nakke eller rygg i løpet av livet.

Konsultasjonen

Om nakkesmerten du opplever er kjent, ikke gjør for vondt og ikke har vært der over flere dager kan du i de fleste tilfeller håndtere dette selv med å holde deg i generell aktivitet. Om smerten gjør deg bekymret, går ut over søvn, livskvalitet eller arbeidsevne anbefales du å oppsøke hjelp. Her vil du få spørsmål rundt tilstanden og gjennomgå en undersøkelse. Dette blir gjort for å utelukke alvorlige tilstander som krever umiddelbar handling (Cohen 2015).

Behandlingen

De aller fleste tilfellene av nakkesmerte er ikke farlige, men gjør vondt. Retningslinjene for behandling av disse smertene sier at det er viktig er at du treffer en terapeut som kan gi god informasjon og råd om hvordan å håndtere tilstanden (Blanpied,Gross et al. 2017).

Den beste kunnskapen vi har, tyder på at manuell behandling og trening fungerer godt som smertelindring. Her vil det være opp til terapeuten å tilpasse behandlingen så den passer best for deg. Smertelindrende kremer viser seg også å ha en god effekt. Andre smertestillende medikamenter kan også hjelpe, men vi vet at disse generelt fungerer dårligere for behandling av denne tilstanden (Corp,Mansell et al. 2021).

Hva som er det beste for akkurat deg vil være en helhetsvurdering av den beste evidensen, terapeutens erfaring og dine egne ønsker.

Konklusjon

Oppsøk hjelp når du føler du trenger det. Det beste smertelindrende tiltaket er trening, manuell behandling og smertelindrende kremer. Du som pasient bør inkluderes i avgjørelsen om hvilke smertelindrende tiltak som vil kunne passe best for deg.

Referenser:
Blanpied, P. R., A. R. Gross, J. M. Elliott, L. L. Devaney, D.Clewley, D. M. Walton, C. Sparks and E. K. Robertson (2017). "Neck Pain:Revision 2017." J Orthop Sports Phys Ther 47(7): A1-a83.

Cohen,S. P. (2015). "Epidemiology, diagnosis, and treatment of neck pain." MayoClin Proc 90(2): 284-299.

Corp, N., G. Mansell, S. Stynes,G. Wynne-Jones, L. Morsø, J. C. Hill and D. A. van der Windt (2021)."Evidence-based treatment recommendations for neck and low back painacross Europe: A systematic review of guidelines." Eur J Pain 25(2): 275-295.