6 goder grunner for å begynne med styrketrening

Uke 44 er den offisielle styrkeuka!

I den forbindelse, her er 6 gode grunner for å begynne med styrketrening.

1. Økt forbrenning

Økt muskelmasse krever mer energi fra kroppen. Gjenoppbyggingsfasen etter styrketrening krever også ekstra energi opp til 72 timer etter trening (Reduksjon i kroppsfett er også en bivirkning av styrketrening).

2. Du kan gjøre mer i hverdagen

Styrketrening bidrar til å gjøre hverdagen din litt lettere!

3. Godt for hjertet

Styrketrening er godt for hjertet ditt! Både blodtrykk, blodfett og blodsirkulasjon har vist seg å bedres ved styrketrening.

4. Godt for beina

Styrketrening øker beintettheten og reduserer risikoen for beinbrudd.

5. Begrenser styrketap for eldre

Styrketrening hos de over 60 øker muskelstyrke og muskelmasse, akkurat som hos yngre. Dette begrenser aldringsprosessen!

6. Bedret mental helse

Styrketrening har en positiv effekt på de fleste symptomer på nedsatt mental helse.

Husk at styrketrening er like effektivt i alle aldre. Selv moderat styrketrening reduserer risiko for skader. Det trenger heller ikke være veldig tungt, ta mye tid eller være veldig vanskelig.

Litt er bedre enn ingenting, fire øvelser to ganger i uken kan være nok. Et par økter med styrketrening ukentlig kan ha stor effekt om du går fra et stillesittende liv.

Referenser: Mayer, F., F. Scharhag-Rosenberger, A. Carlsohn, M. Cassel, S. Müller and J. Scharhag (2011). "The intensity and effects of strength training in the elderly." Dtsch Arztebl Int 108(21): 359-364.

Westcott, W. L. (2012). "Resistance Training is Medicine: Effects of Strength Training on Health." 11(4): 209-216.